2010-04-23

bamboo shoot

I made Takenoko gohan(rice with bamboo shoot). It is the best season for bamboo shoot in Japan but the one I cooked today is from the last year... I chose it as one of the bring-back-food-from-Japan in a very limited weight as I hadn't eaten it for a very long time.
The secondary school I went was on a small mountain and the mountain had bamboo woods. It smelled really lovely throughout the year and especially this season we could smell the bamboo shoot and it used to make me hungry...

筍ごはんを作りました。日本から水煮されたものをこの年始に持って帰ってきていたのですが、どうしても筍の季節に食べたいと思って我慢していました。新鮮なものはこっちに来てから食べていないので、いつか味わいたいと思います。
私の中学高等学校は小さな山の上に建っていて、その山は竹やぶで埋め尽くされていました。通学時いつもいい匂いで、すがすがしい思いをしながら通ったものでしたが、この季節になると竹の子の匂いがして、なんとなくお腹がすく思いをしたものでした。
卵のお吸い物を作ったので、みつばの雰囲気でコリアンダーを使ったのですが、まずかったです。お味噌汁とは合うのに、不思議です。

2 comments:

  1. 偶然かもしれないですが、私もつい最近、筍の中華風煮ものを作ってみました。昨年、帰郷した折に手に入れた九州小石原の乾燥筍を使いました。やはりこれだけ天気のいい日が続くと日本の春の気分になるのでしょうね。もし新鮮なものが手に入るようであれば連絡ください。

    ReplyDelete
  2. tajaさん
    乾燥筍というものがあるんですね。初めて知りました。それなら軽く持ち帰りやすいですね。
    本当にいい天気が続きますね。旬のものが食べたくなるのは日本人の血かもしれないですね。新鮮なもの、ぜひ手に入れたいところです、、、。

    ReplyDelete