2013-02-01

hasami yaki

Hasami is a porcelain production place in Nagasaki. They have a heavily-design-led company Hakusan and some large-scale factories in town and small-scale factories in Nakao mountain.
Apart from these large factories they specialise either in making bisques or in finishing (decorating and glazing). The reason behind this is in their history. The porcelain production was a huge industory of the area long ago (since about 4 centenaries ago) and the monarch at that time controlled its production by subdividing the processes. This way, nobody could make finish products as they wouldn't know anything but their speciality, but also their production was much efficient. And for that they needed a huge kiln not only one but two! They had the world biggest two kilns (one was 160m long which is 0.1 mile!) in the town.
The people in Nakao mountain was so welcoming and pointed me to must-sees and showed me around in their factories as well as far located studio! In one factory a German girl showed me a painting studio where 6-7 painters working in two rooms with towers of bisquewares in the middle. Each painter specialises in different quality of lines/painting. In another factory they showed me curving and glazing area. They have a bisque factory next door and get greenware (a raw state before bisque firing) and curve it. 
As Hasami has been mass-supplying affordable tablewares in Japan, they are very aware of the market. Although now with cheap-labour crazy factories in China it's so hard to beat the price. 
'Kurawanka-wan' (Why-not-eat? bowl) that they were famous for has such freedom and randomness  in the drawing. It is so fun to look at, comparing to uniform printed designs. I hope the time when their brushstrokes are needed comes back again very soon!
In town a closed porcelain factory was transformed into a complex of a gallery, shops, a restaurant and a cafe. They've done good job. It's got nice feel.

次に向かったのは波佐見です。有田から遠くはないのにバスが通っておらず、わざわざ佐世保まで行ってからバスに1時間程揺られました。
波佐見焼は秀吉の朝鮮出兵の際に、連れてこられた朝鮮の陶工によって始められました。江戸時代のくらわんか碗に代表されるように、薄利多売で商品を作ってきたようです。そのために、装飾も有田のような手間隙をかけた細かいものではなく、簡単な筆遣いで描ける模様がついています。
今では100社ほどが陶器に関わっているそうで、有名な白山陶器とその他数社の規模の大きな会社以外は、生地屋さんと呼ばれる型作りから素焼きまでをする会社と、絵付け、釉がけをする会社に分かれているようです。卸もまた別になります。これは磁器作りが一大産業だった当時の大村藩主が磁器生産を管理した名残りで、誰も完成品を作る事ができず、合理的に大量生産させることができたそうです。
中尾山の人々はとても親切で、いろいろな工程を見せてくれました。真ん中に素焼きが詰み上げられた部屋2つの中に6−7人の職人さん(ほとんど女性)が、また絵描きの工程も線描きと塗りに分けあられて、作業をしていました。また別の窯元では、形作られた磁器を削っている工程を見せてくれました。その作業の迷いのないこと!職人技って本当にすごいです。
波佐見は生活食器の薄利多売で仕事をしてきているため、中国の大量生産と張り合わなければいけない今はとても厳しい時代です。デザイナー主体の商品企画で、波佐見の良さ、技術が失われていく危険もあります。でも、博物館などでくらわんか碗を見ると、良い意味でテキトーな感じが、とても楽しい。線の気負いのない感じだとか、描いていくうちにスペースがなくなったのか、無理に終わらせている所とか。そういう良さを皆が見直して、また波佐見の職人さんたちも活かされてくる日がくるといいなと思います。

No comments:

Post a Comment