2012-03-28

tenugui

I just came back from Soho. My tutor kindly invited me to dinner at Koya which is a lovely Udon noodle restaurant on Frith street. I loved it! The quality of the noodle is superb. I would recommend it to anybody who hasn't tried them.
Today I'll start a new series of posts about Japanese kitchen tools. There are a few items that I brought from Japan as they are necessary for my cooking. They are something I can't find their alternatives here or something I can't feel comfortable using the same/similar thing here. 


Tenugui is a hand towel or big handkerchief made from cotton. There were more other ways to use it in old days but I use it mainly in kitchen as a tea towel, a sieve, a salad dryer and so on. It is very handy as being easy to keep it clean for its large mesh and no stitch. It is also enjoyable to use them as there are so many designs.


今晩はSohoにあるうどん屋さん「こやに行ってきました。オープンして1年半近く経つでしょうか、、、行ってみたいとは思っていたものの、機会がなかったのですが、今日は大学の時の先生に誘って頂きました。麺は太くしっかりとコシのある讃岐うどん、ロンドンでこれだけのものが食べれるなんて、すごく嬉しかったです。また食べに行きたいです。
今日は新しいブログシリーズを始めました。それは日本のキッチンの道具のこと。食べ物ブログの間に挟んでいこうと思っています。(それはネタ切れした時でもあると思ってくださいませ。)
一回目は手ぬぐいのこと。うちは祖父が剣道の先生だったこともあって、てぬぐいは数えきれない程ありました。祖父は夏になると帽子と坊主頭の間に1枚敷いたりなんて使い方をしていましたが、粗品としてのてぬぐいはほぼ、私たちが台所で使うのにまわってきました。漉したり、乾かしたり、拭いたり、、、料理の間に惜しげもなく何枚も使い、夜の間は鍋の中でハイターにつかっているのが、台所の一風景でした。今はキッチンタオルが普及しているけれども、手ぬぐいに戻したらかなりエコになるのではないかと思います。今はデザインも豊富で使うのも楽しく、コレクターの気は一切ない私ですが、敢えて集めているものがあるかと訊かれれば、このてぬぐいかもしれません。また、これだけかわいいてぬぐいが私が小さな頃にもあれば、剣道ももうちょっと長続きしていたのかもしれないとよく思います。

No comments:

Post a Comment