2012-05-16

koya dofu and green pea rice

Koya dofu is another traditional ingredient in Japanese food. We freeze tofu and dry it completely. It's like a hard sponge when we buy it and we usually soak it in water before using. It absorbs the soup when being cooked and tastes lovely when the soup comes out in the mouth! This time I used it in a Chinese style. 
The peas has come in season now. The first dish I made with it was mame gohan (green pea rice). We cook rice and pea with a bit of sake and salt. It goes well with tomato based soups and currys. Please try it while it's in the shops!


I had new bowls in the firing over the weekend and I got them out yesterday. (one of them is in the picture on the left upper corner) I'm quite happy with the shape and I'm hoping to make it in porcelain in the end... Let's see how it works.


昨日は高野豆腐の八宝菜と豆ご飯を作りました。グリンピースはこちらでは最近見かけ始めたという頃です。日本ではもうちょっと早く出回り始めていた感じかしら?
高野豆腐の八宝菜は山下家の定番でした。ヘルシーに思えるでしょうが、私は高野豆腐に焦げ目をつけるのが好きなので、玉ねぎと同じタイミングで最初から入れてしまいます。すると油を吸って(追加で足した分もしっかり吸います)、結構なカロリーになっていると思います。でも、その分おいしさもぐんっとアップするので、やめられません。


昨日は、3週間ぶりにヨガ復活した日でもありました。ヨガウェアを着てみてびっくり(というか、やはりか、、、という感じだったのですが)太っていました。ヨガに行かない間は食べる量も増えていたので、また気を引き締め直して、摂生しなくちゃいけないんですけどね。食いしん坊にとって、食べ物を制限するのはとてもツライです。

4 comments:

  1. I just made some green pea rice the other day and I love it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'll look into the other pea/bean rice. might find something interesting. :D

      Delete
  2. ミズヨちゃん、お久しぶり(^^)お料理だけ見ていると、ロンドンにいる気がしないね〜。毎回美味しそうだよ(^^)
    毎回の料理する時は、何か見ながら作っているの?
    ヨガ続いているんだね〜。私もホットヨガ通い続けてなんとか半年経ちました(^^)

    ReplyDelete
  3. 日本人だからね、やっぱり日本の味がいちばん落ち着くよー。
    山下の家は家事重視の教育だったから、大概のレシピは頭に入っているよ。新しくレシピを開拓する時は、今のところ、モダンコンテンポラリーを作るときは今はOttolenghiやModern Pantry、イギリス料理の時はJamie OliverやNigel Slaterを参考にしているよ。
    ヨガ続けているよー。でも、まだまだだねー。

    ReplyDelete