2014-03-06

the making of kohiki -1

Finally! It looks like it's all OK?
The furrow in snow series has been a real struggle... (just because I lack scientific understanding of the materials!)

First of all I mix clay and use Terracotta: low-firing red clay, in it. The maximum temperature for the clay is 1180 but I usually fire to 1260 with other clays that I've been using. All my glazes are designed for this temperature, but if I go this high this mixed clay body starts bubbling.
So I had to drop the temperature a little bit to avoid this problem, which brought another problem: the glaze doesn't mature. All the glaze has a temperature that needs to be reached. The glaze consists of three elements: glassy material to cover the surface and body material so that glaze fit on the clay body and 'flux' to melt these materials. By combining the three elements (from lots of raw materials!) we make a glaze to get a desired surface.
Mine for this series is supposed to be a very simple one: transparent glaze (but there are so many 'transparent' surface and I didn't want shiny one or runny one. I wanted warm one that goes a bit opaque where it's thicker.)
Anyway, back to the story, to mature the glaze at a lower temperature I had to alter the recipe. 
Altering the recipe in ceramics is not as easy as doing it in cooking. I always wonder if there's any 'super mad ceramicist' who can tell from the recipe how the glaze behaves and looks without making it. I think there are many who can roughly guess what might happen, but I don't think anybody can tell exactly. (Anyway that's the fun part of ceramics.)
Anyway as I can't 'calculate' glaze I just mixed some combinations. I got a good recipe but at the same time got another problem. It's because the new series has got a layer of slip between the clay and the glaze.


(...continues.)

新年の課題の一つが新しいシリーズの釉薬を作り直すこと。というのも、いつもの温度で焼くと粘土がぼこぼことしてくるし、低くすると釉薬が濁ってしまうから。ショーに持って行けたものは、この二つの問題が発生しない、ちょうど1250と1257℃の間隔で焼かれたものだけ。温度の平均でない窯で焼いているので、新作の成功率は20%かそれ以下だったと思う。去年は釉薬を調整する時間もなかったので、それで仕方がなかったけど、今年は年明け早々に取り組んだ。粘土の性質は変えられないので、釉薬を変える。
透明釉が濁るというのは、材料がちゃんと溶けていないか、釉薬の中に空気があるということ。もちろん、それ自体には問題はないし、それを好んで使う人もいる。でも、私の新シリーズには、流れずにスムーズで暖かみのある透明釉が欲しかった。
釉薬は3つの要素から成っていて、表面を覆うようにガラス質のもの、素地の粘土にくっつくように土、それと、それらを溶かすためのフラックスがある。この3つのコンビネーションが、釉薬の仕上がりはもちろん、焼成中の動きやら、融解温度を決める。しかも、そのコンビネーションのための素材はいくつもある。
釉薬を計算するという概念は巷にあるそうだけれども、私にはできない。ので、とにかく、コンビネーションをいろいろ試してみることから始めた。すると、思っていた釉薬は意外と簡単に見つかったが、別の問題が発生した。というのも、粉引きには粘土と釉薬の間に、泥漿、キメの細かい粘土の層があるのだ。
(時間がないので、次回に続く。)

No comments:

Post a Comment